رفتن به مطلب
Added by Amir

Added by Amir

betii

تازه وارد
  • تعداد ارسال ها

    14
  • تاریخ عضویت

  • آخرین بازدید

  • روز های برد

    1

آخرین بار برد betii در 21 مرداد 1397

betii یکی از رکورد داران بیشترین تعداد پسند مطالب است !

اعتبار در سایت

35 بار تشکر شده

درباره betii

آخرین بازدید کنندگان نمایه

بلوک آخرین بازدید کننده ها غیر فعال شده است و به دیگر کاربران نشان داده نمیشود.

  1. betii

    اولین کتاب چاپی و چاپخانه در ایران

    اولین و قدیمی ترین چاپخانه در کشور ایران و همچنین در خاورمیانه، در سال 1638 میلادی در جلفای اصفهان تاسیس شد و اولین کتاب ایران توسط این چاپخانه به چاپ رسید.در آن زمان وقتی خبر اختراع ماشین گوتنبرگ در آلمان به گوش خلیفه ی جلفا می رسد، تصمیم تاسیس یک چاپخانه توسط خلیفه ی جلفا در کلیسایی به نام وانک واقع در اصفهان امروزی توسط ایشان گرفته می شود و آنها پس از یک سال و پنج ماه تلاش موفق به چاپ اولین کتاب در ایران به نام کتاب زبور حضرت داوود می شوند و این سرآغاز تاریخ چاپ در ایران است. این اتفاق در حالی در ایران رخ می دهد که هنوز کشورهایی مثل هندوستان و مصر به علت عدم وجود چاپخانه در کشورشان تمام کتاب های خود را به روش استنساخ تکثیر می کردند. در یادداشتی از مقدمه ای که مطعلق به کتاب زبور حضرت داوود نوشته شده است به این موضوع اشاره شده که کل اعضا چاپخانه یک سال و پنج ماه بدون وقفه و به صورت شبانه روزی برای چاپ این کتاب تلاش نمودند و علت آن عدم وجود تجربه کافی و همچنین عدم وجود یک استاد در چاپ بوده است. 181 سال بعد از تاسیس چاپخانه ی جلفا، به دستور عباس میرزا چند تن برای آموختن فنون چاپ و چاپخانه به کشورهای انگلیس و روسیه اعزام شدند و آن ها پس از آموختن تمامی فنون چاپ، دستگاه های چاپ حروف سربی و بعد از آن دستگاه های چاپ حروف سنگی را وارد ایران نمودند. پس از آن عباس میرزا در جهت راه اندازی و بهره برداری از دستگاه های چاپ، دستور ساخت اولین چاپخانه ی سربی در تبریز را صادر می کند و بدین ترتیب اولین کتاب فارسی نیز در ایران در سال 1233 هجری قمری در شهر تبریز به عنوان رساله فتحنامه که توسط میرزا ابوالقاسم قائم مقام نوشته شده بود، به چاپ می رسد.پس از تاسیس چاپخانه ی سربی در تبریز، چاپخانه ای دیگر واقع در شهر اصفهان در سال 1287 هجری قمری از طرف سید محمد حاج آقا با نام حبل المتین تاسیس شد و فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کرد. لازم به ذکر است که پیش از تاسیس چاپخانه حبل المتین چاپخانه های دیگری در اصفهان تاسیس شده بودند و کتابی نیز به نام رساله حسینیه توسط یکی از این چاپخانه ها تکثیر شده بود که متاسفانه اخبار موثقی در مورد نحوه ی عملکرد این چاپخانه ها در دسترس نیست. علاوه بر این، شنیده ها از وجود چاپخانه ای دیگری در ایران به نام چاپخانه استپانیان که متعلق به دکتر هوانس استپانیان و برادرانش که در سال 1945 میلادی تاسیس شده بود، اطلاع می دهد. عمده فعالیت این چاپخانه تکثیر کارهایی با تیراژ کم از قبیل دعوتنامه، انواع اطلاعیه و برخی از کارت های ورودی و ... بوده است. به طور حتم نمی توان گفت که کتاب خاصی در این چاپخانه به چاپ رسیده است یا خیر، اما شنیده ها حاکی از عدم تکثیر هیچ کتابی توسط این چاپخانه است. درحقیقت چاپخانه استپانیان ادامه ی کار چاپخانه لازاریت که چندین سال قبل توسط دکتر هوانس استپانیان خریداری شده بود را ادامه داده.پس از تاسیس این چاپخانه ها در دوره های مختلف صنعت چاپ ایران به صورت چشمگیری دگرگون شد و صنایع مختلف به صنعت چاپ روی آوردند این موضوع باعث رونق چاپخانه ها شد و تعداد آنها به صورت روزافزون در اکثر مناطق ایران افزایش یافت.منبع:چاپخانه
  2. betii

    پیشرفت های صنعت چاپ تا قرن بیستم

    پیشرفت های صنعت چاپ تا قرن بیستم چاپ *سنگی یا طرح نگاری یا همان لیتوگرافی (Lithographie) اولین گونه *ای از چاپ است که در زمان قدیم به صورت رایج از این روش استفاده می شده است. فن چاپ سنگی، در قرن هجدهم میلادی توسط "آلویس سفندلر" اختراع و از کشور روسیه وارد ایران شد و از حدود سال 1240 هجری قمری (1824 میلادی) در برخی از شهر های مهم ایران رواج یافت. در قدیم الایام چاپ سنگی نوعی چاپ مسطح بوده که در آن از سنگ آهک استفاده می*شده* است. بدین ترتیب که نوشته یا تصویر را به روی سنگ منتقل می*کردند (در زمان های قدیم تر روی سنگ نقاشی می نمودند) و با استفاده از روش*های شیمیایی آن را برجسته می*نمودند و سپس این تصویر بارها روی کاغذ چاپ می*شده* است. در حال حاضر با توجه به پیشرفت تکنولوژی و پیدایش انواع ماشین های چاپ، روش های چاپ بسیار دگرگون شده است و لیتوگرافی امروزی دستخوش تغییرات و تجربیات چند صد ساله است. چاپخانه نقش هنر برخی از پیشرفت هایی که در صنعت چاپ رخ داده است را از زمان ابداع ماشین گوتنبرگ تا قرن بیستم را با استفاده از منابع معتبر موجود جمع آوری کرده است که مشخصات و ویژگی های هر یک از آنها به شرح زیر می باشد: حدود ۱۴۹۰ میلادی روش*های مختلف اسیدکاری روی صفحات فلزی شکل گرفت. سال ۱۵۵۰ اولین لنز توسط شخصی به نام "کاردون" که تابعیت ایتالیایی داشت، ساخته شد. "آلومیس زنه فلدر" در سال ۱۷۹۶ میلادی روش لیتوگرافی را ابداع نمود که با توجه به همین موضوع، وی به مخترع چاپ سنگی شهرت دارد. حدود سال ۱۷۹۹ تا ۱۸۰۰ "اوبی" رو در شهر پاریس اولین دستگاه کاغذسازی را اختراع کرد که در سال ۱۸۲۰ میلادی دستگاه *های کامل*تری از آن نمونه ساخته شد. در سال ۱۸۱۱ میلادی اولین ماشین سیلندری لترپرس که با کمک نیروی بخار کار می*کرد توسط شخصی آلمانی به نام "کونیک" ساخته شد. در سال ۱۸۱۸ میلادی با همکاری شخصی به نام "باور" ماشین چاپ سیلندری مضاعف ساخته و عرضه گردید که پشت و روی کاغذ در این دستگاه به چاپ می *رسید. در سال ۱۸۲۲ میلادی فردی به نام "ویلیام چرچ" اولین ماشین حروفچینی را به ثبت رساند. در سال ۱۸۲۵ میلادی "نیس فورنیس" تهیه فرم چاپ روی صفحه*های فلزی از جمله مس را به روش فتومکانیکی ابداع کرد و با ساخت پرس دستی نمونه* هایی تکثیر نمود. در سال ۱۸۴۴ میلادی فردی به نام "ریچارد هو" در ایالات متحده امریکا ماشین چاپ رتاتیو را به ثبت رساند. در سال ۱۸۵۰ میلادی "ژیلوت" اسیدکاری روی فلز را به صورت کاملا چشمگیر تکامل بخشید. در سال ۱۸۵۱ "اسکات آرشر" روش کلودیوم مرطوب (شیشه ی نگاتیو) را ارائه نمود. در سال ۱۸۵۹ "هنری جیمز" در کشور انگلستان با روش فتوشیمی گرافی کلیشه زیر را ساخت. در سال ۱۸۶۶ میلادی در ایالات متحده آمریکا اولین ماشین چاپ با کاغذ رول توسط فردی که نام آن مشخص نیست، به ثبت رسید. در سال ۱۸۷۰ اولین دوربین نوسانی ریلی توسط فردی با نام "موس" ساخته شد. در سال ۱۸۷۴ میلادی "کارل کلیچ" اهل کشور چک با استفاده از نوعی کاغذ کاربن، تهیهٔ فرم را بهبود بخشید و سرعت چاپ توسط آن را افزایش داد. در سال ۱۹۱۰ اولین ماشین هلیوگراور با استفاده از تیغه ی دکتر بلید شروع به کار کرد. در سال ۱۹۱۲ ماشین چاپ پشت و رو زن* افست توسط "کاسپار هرمان" طراحی و ساخته شد (کاغذ به صورت لوله *ای در آن استفاده می شده است). در سال ۱۹۱۲ "شرکت رولند" ماشین چاپ افست با سه سیلندر مساوی را تولید کرد. در سال ۱۹۵۰ میلادی سیستم حروفچینی منوفتو (تکامل یافته منوتایپ) اختراع شد. در سال ۱۹۶۵ میلادی "دکتر هل" با ارائه سامانه *ای نوین و ساخت دستگاه اسکنر تحول بزرگی در حروفچینی و فتولیتوگرافی به وجود آورد. در سال ۱۹۷۶ اشعهٔ لیزر در دستگاه *های فتولیتوگرافی و حروف* چینی به کار گرفته شد.منبع:چاپخانه
  3. betii

    نکات کلیدی در چاپ کاتالوگ (قسمت اول)

    با توجه به پیشرفت تکنولوزی، فراگیر شدن اینترنت در کشور و همچنین افزایش تعداد وب سایت های فروشگاهی شاید به این فکر کنید که چاپ کاتالوگ روش مناسبی برای تبلیغات شما نباشد یا تاثیر آن مثل قبل نباشد! اما در پاسخ به این موضوع باید گفت: چاپ کاتالوگ هنوز یکی از بهترین روش های تبلیغاتی در صنایع مختلف هست. چراکه حتی شرکت های طراحی سایت هم برای تبلیغات خود از این روش استفاده می نمایند. با توجه به این موضوع می توان گفت علاوه بر اینکه جایگاه کاتالوگ در حوزه تبلیغات کاهش پیدا نکرده است، بلکه هنوز مخاطبان، کاتالوگی که قابل لمس باشد را با ارزش تر از روش های تبلیغاتی دیگر می دانند و ترجیح می دهند از طریق کاتالوگ های موجود به بررسی و جستجو نیاز های خود بپردازند. در همین راستا با چاپخانه نقش هنر همراه باشید تا با نکات کلیدی در مورد طراحی و چاپ کاتالوگ آشنا شوید. طراحی کاتالوگ در نهایت سادگی و زیبایی بیشترین تاثیر را بر روی مخاطبان دارد پس تا آنجایی که می توانید سعی کنید تعداد فونت های مورد استفاده را به حداقل برسانید و از فونت های خوانا و زیبا (ترجیحا غیر فانتزی) استفاده نمایید. در نظر داشته باشید که استفاده ی بیش از حد از حروف درشت (Bold)، مورب (Italic) و زیر خط دار (Underline) می تواند باعث هرج و مرج در طراحی شود. قطعا این موضوع می تواند باعث شود مخاطبان از خواندن مطالب کاتالوگ شما صرف نظر کنند. به همین سادگی! خوانایی مطالب در کاتالوگ های کوچک، کمی دشوار است چراکه برای گنجاندن اطلاعات در آنها باید از فونتی با سایز کوچک تر استفاده کرد. از آنجایی هم که چاپ کاتالوگ در اندازه های بزرگتر نیز هزینه ی بیشتری در پیش دارد، پیشنهاد می شود که کاتالوگ خود را در سایزی مناسب طراحی و چاپ کنید تا علاوه بر کاهش هزینه های خود، بتوانید تمام اطلاعات خود را در آن درج کنید. بدون آنکه نیاز داشته باشید از فونت های کوچک تر استفاده نمایید! وجود فونت های رنگی متناسب با نوع طراحی و نوع کسب و کار و به شرط خوانایی به میزان لازم نیز می تواند تا حد زیادی تاثیر گذار باشد. وجود تصاویر متناسب با محصول یا خدمات شما در کاتالوگ یکی از مهم ترین و تاثیر گذارترین موضوعاتی هست که می تواند به جذب مخاطبان کمک کند. استفاده از تصاویر مربوط به محصولات یا خدمات به صورت درست و متنوع علاوه بر جذب مخاطب باعث درک بیشتر مخاطبان از محصول می شود. نکته ای مهم که باید به آن توجه داشت، استفاده از عکس های حرفه ای و با کیفیت از محصولات و خدمات است. در نظر داشته باشید این عکس ها هستند که مخاطب را جذب می کنند و باعث می شوند حس کنجکاوی در آنها به وجود آید پس اگر قصد دارید از عکس های غیر حرفه ای استفاده کنید، این را بدانید که مخاطبان خود را از دست می دهید! یادتان باشد مشاهده عکس ها بسیار راحت تر از مطالعه متون هستند، پس سعی کنید از عکس های خاص و زیبا استفاده نمایید تا مخاطبان را مجذوب محصولات خود نمایید. محل قرارگیری تصاویر و متون بسایر مهم و حائز اهمیت است. طبق تحقیقاتی که در سال های متوالی بر روی مخاطبان روزنامه ها یا کاتالوگ انجام شده است، نشان می دهد که بیشتر مخاطبان برای اولین بار گوشه سمت راست بالای کاتالوگ ها را نظاره می کنند، این نکته مهم می تواند به روش های مختلفی ما را در طراحی یک کاتالوگ خوب و کاربردی یاری دهد. چراکه می توان محصولات پرفروش و یا امکانات کلیدی و جشنواره هایی خاص را در آن مکان جای داد و نظر مخاطب را به آن سمت جلب کرد. همه ی ما وقتی قصد جستجوی یک محصول را پیدا می کنیم، قطعا سوالاتی در ذهن خود راجع به آن محصول داریم. حال فرض کنید که قسمتی از کاتالوگ را به این بخش اختصاص دهیم! بخشی که به سولات متداول کاربران پاسخ دهد. این گونه کاربران ما به راحتی درک مناسبی از محصولات یا خدمات پیدا می کنند. یکی از سوالات مهم برای کاربران قیمت خدمات و محصولات شما می باشد. در این مورد تعابیر مختلفی وجود دارد و برخی مخالف وجود قیمت محصولات در کاتالوگ هستند، اما تعداد زیادی از کاربران علاقه دارند از قیمت محصول با خبر باشند چراکه هر فردی با توجه به بودجه خود تصمیم گیری خواهد کرد. البته باید در نظر داشت که این موضوع به نوع کسب و کار نیز بستگی دارد. بهترین روش برای چاپ یک کاتالوگ کاربردی این است که خودمان را جای مخاطبانمان بگذاریم و نیازهای آنها را بررسی کنیم. نکات ذکر شده برای تمام اصناف با هر مقایسی قابل صدق است پس فرقی نمی کند که شما صاحب یک رستوران کوچک باشید یا تولید کننده محصولات صنعتی بزرگ.منبع:چاپخانه
  4. betii

    چاپ پاکت نامه

    انواع پاکت نامه مسلما همه ی ما، پاکت نامه*های مختلفی را در دور و اطراف خود دیده ایم. پاکت نامه به بسته ای برای ارسال نامه و یا کارت به مقصد گفته می شود که در انواع مختلفی طراحی و چاپ می شود. به عنوان مثال نوعی از پاکت نامه وجود دارد که برای هدیه به کار می رود. سایز این پاکت نامه به شکل مستطیلی و فانتزی بوده و نوع جنسی که برای چاپ آن چاپخانه به کار می رود یا به صورت گلاسه است یا برجسته که با طراحی خاصی به بازار عرضه می شود و در بین سایر مردم رایج است. در واقع اساس ابعاد پاکت نامه A4 بوده است که دو تا می خورد تا نامه و قرارداد داخل آن جای گیرد. به این پاکت نامه*، ملخی گفته می شود. همچنین گرم کاغذی که برای چاپ پاکت ملخی مورد استفاده قرار می گیرد، بستگی به سلیقه و بودجه شرکت و یا سازمان مورد نظر دارد و می تواند در گرم پایین هم چاپ باشد، منتها نکته ای که وجود دارد نیاز آن شرکت است، به عنوان مثال اگر سازمان برای ارسال یک نوع مرسولات خاص از پاکت نامه استفاده می کند بهتر است که از یک نوع جنس خوب و مناسب انتخاب شود تا شکیل و محکم بایستد و کاربرد داشته باشد. پاکت نامه*های دیگر که می تواند A4 وA5 باشد نیز با توجه به اندازه سربرگ های شرکت و یا سازمان می تواند انتخاب شود. این پاکت ها غالبا برای ارسال مرسولات و نامه هایی است که نباید تا خورده شوند. از این رو بهتر است گرم کاغذی که برای آنها استفاده می شود بالای 100 گرم در نظر گرفته شود تا خوب و شکیل باشد. چاپ پاکت نامه انتخاب جنس و نوع پاکت نامه بسیار مهم است که می توانید با در نظر گرفتن نوع استفاده*ای که خواهید داشت انتخاب کنید. طراحی پاکت نامه طراحی پاکت نامه نقش مهمی برای شما خواهد داشت، چرا که این پاکت قرار است برای ارسال نامه های مهم شما به دیگر شرکت *ها مورد استفاده قرار گیرد از این رو باید یک طراحی منحصر به فرد برای آن درنظر گرفت تا بتواند تفاوت و سبک کار شما را به رقبا نشان دهد.منبع:چاپخانه
  5. betii

    چاپ تراکت و بروشور

    معمولا تراکت ها به صورت تک برگی مورد استفاده قرار می گیرند که با توجه به این موضوع ممکن است تراکت مورد نظر به صورت یک رو یا دو رو چاپ شود. در چاپ بروشور نیزممکن است از یک یا چند لت استفاده شود که بسته به نوع هدف مجموعه یا نوع طراحی قابل تغییر است. بروشور نیز مانند تراکت ممکن است به صورت یک رو چاپ شود، اما در صورتی که تراکت به صورت چند لتی طراحی شود، قطعا به صورت دو رو چاپ خواهد شد. در بروشورهای چندلتی نوع صحافی به صورتی است که روی بروشور چند خط تا ایجاد می شود و بدین ترتیب صفحات بروشور به صورت آکاردئونی یا تو در تو قرار می گیرند. در چاپ تراکت به دلیل کوچک بودن سایز کاغذ چاپی، برخی از محصولات یا خدمات مهم و خاص جهت معرفی نوع فعالیت شرکت مورد استفاده قرار می گیرد، بدین ترتیب بهترین سایزهای کاغذ در تراکت، کاغذهای A3، A4، A5 و A6 می باشد. اما جهت چاپ بروشور با توجه به نوع فعالیت شرکت، از کوچکترین سایزهای کاغذ تا بزرگترین سایزها می تواند مورد استفاده قرار گیرد. با توجه به سایزهای کاغذ مورد استفاده جهت چاپ بروشور تعداد لت می تواند متفاوت باشد و بدیهی است که هرچه تعداد خدمات یا محصولات ما بیشتر باشد، سایز کاعذ مورد نیاز و تعداد لت بروشور نیز افزایش خواهد یافت. در صورتی که قصد طراحی یک بروشور را دارید و اطلاعاتی راجع به بهترین سایز طراحی و تعداد لت ندارید می توانید با واحد فروش چاپخانه نقش هنر تماس حاصل فرمایید تا از مشاوره های رایگان ما استفاده نمایید. به دلیل استفاده از رنگ در بروشورها بهترین جنس کاغد جهت چاپ یک بروشور زیبا و با کیفیت، پیشنهاد می شود از کاغذ گلاسه با گرماژ دلخواه خود استفاده نمایید. کاغذ گلاسه در گرماژ 100، 135، 150، 200، 250 و 300 گرم دسته بندی و عرضه می شوند و بدیهی است هرچه گرماژ کاغذ بالاتر باشد هزینه و کیفیت بروشور درخواستی افزایش خواهد یافت. در چاپ تراکت نیز می توان از کاغذ گلاسه با گرماژ پایین استفاده نمود و یا برای کاهش هزینه از کاغذ تحریر با گراماژ 70 یا 80 گرم استفاده کرد. سایزهای استاندار کاغذ جهت طراحی و چاپ بروشور عبارتند از: سایز A3، A4 و A5 با یک یا دو خط تا. سایز 21x68 سانتی متر که می تواند دارای 3 خط تا باشد (به این نوع بروشور با این سایز اصطلاحا بروشور 3 لتی وزیری گفته می شود). سایز 29.7x63 سانتی متر همراه با دو خط تا (به این نوع بروشور اصطلاحا بروشور 3 لتی A4گفته می شود). جهت زیبایی هرچه بیشتر بروشور خود پیشنهاد می شود از کاغذهای گلاسه ضخیم استفاده نمایید. علاوه بر این می توان از روکش سلفون مات یا براق، یو وی و یو وی موضعی استفاده کرد. در صورتی که قصد استفاده از یو وی روی بروشور خود داشته باشید نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که، سلفون مورد نظر جهت روکش کردن بروشور حتما باید از نوع مات باشد. این موضوع باعث می شود قسمت هایی که یو وی روی آن خورده است به خوبی نمایش داده شوند. اما اگر قصد استفاده از یو وی روی بروشور خود دارید و کاغذ مورد نظر شما جهت چاپ بروشور از نوع گلاسه است، نیازی به روکش سلفون مات نیست چراکه یو وی موضعی روی کاغذ گلاسه به خوبی مشخص و نمایان می شود. نکته حایز اهمیت دیگری که در چاپ بروشور بهتر است به آن توجه داشته باشید، رعایت نکات طراحی است. در زمان طراحی بروشور خود برای اطمینان بیشتر در مورد قرار نگرفتن محتوا روی خط های تا پیشنهاد می شود حتما چیدمان محتوا به صورتی باشد که به اندازه ی 5 میلی متر تا یک سانتی متر از حاشیه های کاغذ و خط تا، فاصله وجود داشته باشد. تعداد تیراژ چاپ تراکت و بروشور به صورت افست حداقل 500 برگ می باشد و حداکثری برای آن وجود ندارد. در بروشورهایی که سایز کاغذ بزرگ است امکان چاپ به روش افست با تیراژ کمتر از 500 برگ نیز وجود دارد. نکته ی بعدی در مورد قیمت چاپ بروشور وجود دارد این است که هرچه تیراژ چاپ بروشور بالا تر باشد به همان میزان قیمت واحد چاپ هر بروشور به صورت چشمگیری کاهش پیدا خواهد کرد که این موضوع در وحله ی اول به نفع مشتری است.منبع:چاپخانه
  6. betii

    بخش اول آموزش طراحي کاتالوگ

    شما در هنگام طراحی کاتالوگ اول می بایست به طور دقیق بدانید که شرکتی که شما برایش کاتالوگ طراحی می کنید چه کاری انجام می دهد و چگونه مخاطبینی دارد، که این شناخت شامل محدوده سنی مخاطبین، گرایش آنها به هنر، صنعت، چاپخانه، آموزش و ...، سبک طراحی کاتالوگهای شرکت های رقیب و ... می باشد که با دانستن آنها می توانید در گزینش رنگ های مورد نظر و همچنین طراحی قالب کار بهره بگیرید. سعی کنید از پر کردن بی دلیل صفحات کاتالوگ اجتناب نمایید زیرا موجب بر هم خوردن تمرکز بیننده می شود و نمی توانید به درستی منظور سفارش دهنده را به بیننده برسانید. همیشه در طراحی کاتالوگ از تنوع رنگ و طرح بهره بگیرید یک کاتالوگ متنوع خیلی بیشتر از یک کاتالوگ تکراری می تواند با بیننده ارتباط بر قرار نماید. همیشه در طراحی کاتالوگ حرفه ای کاتالوگ بعد از برش را تجسم نمایید زیرا در مراحل صحافی حدود 1 سانتی متر از 3 طرف کار برش میشود بنابر این حتما مارجین برش را رعایت فرمایید. در طراحی کاتالوگ علاوه بر تنوع، سعی کنید قالب کلی کار را حفظ نمایید و طرح های صفحات را بر روی یک متود طراحی نمایید که موجب آراستگی و نظم در طراحی می شود. سعی نمایید موارد اطلاعات تماس از قبیل آدرس، تلفن و سایت را حتما در پشت جلد قرار دهید تا بیننده پس از مطالعه کامل کاتالوگ متوجه اطلاعات تماس شما شود. طرح روی جلد در طراحی کاتالوگ مهم ترین قسمت کار طراحی می باشد، همیشه سعی نمایید طراحی بسیار گیرا و خیره کننده ای ارائه دهید تا بیننده را وادار نماید تا انتها کاتالوگ شما را مطالعه نماید.منبع:چاپخانه
  7. betii

    نشر

    خانخانه بتنی پیش ساختهنشر شامل مراحل نیازسنجی و بازاریابی، ارزیابی و گزینش منابع اطلاعاتی، سفارش تولید محتوا، عقد قراردادهای مربوطه، آماده سازی فیزیکی محتوا (حروفنگاری، نمونه خوانی، ویرایش، صفحه آرایی، طراحی های مورد نیاز و کنترل نهایی و تهیه نسخه نهایی بدون ایراد است. مرحله بعد تکثیر از نسخه نهایی است که به صورت معمول بر عهده چاپخانه است. نظارت بر عملیات لیتوگرافی، چاپ و صحافی از دیگر مراحل نشر است. در نهایت محصول آماده توزیع می*شود. سرمایه گذاری مورد نیاز برای کلیه مراحل گفته شده برعهده ناشر است. بصورت سنتی این واژه فقط به تولید و توزیع کارهای چاپ شده مثل کتاب، مجله، روزنامه و ... اطلاق می*شود. با ظهور نظام*های اطلاعات دیجیتال و اینترنت، حوزهٔ انتشارات به منابع الکترونیکی نیز گسترش پیدا کرده است که به آن نشر الکترونیک می گویند. مثال*های از این دست کتاب*های الکترونیکی، لوح های چندرسانه ای، وب*گاهها و وب*لاگها می*باشد. توسعه، مالکیت، بازاریابی، تولید – چاپ (و معادلهای الکترونیکی این عمل) و پخش روزنامه ها، مجله ها، کتابها، کارهای ادبی، موسیقی، نرم افزار و دیگر کارهایی که با اطلاعات سر کار دارد همانند رسانه های الکترونیکی می*باشد.منبع:چاپخانه
  8. betii

    تاریخچه چاپ در جهان و ایران

    اختراع فن چاپ درحقیقت به قرن ها پیش از گوتنبرگ، که نامش به عنوان مخترع چاپ در تاریخ به ثبت رسیده است، برمی گردد. آسوریان چند هزار سال قبل از میلاد بر خشت هایی از گل*رس مهر می*زدند. استعمال حروف قابل انتقال نیز میان سال*ها ی 1051 و 1058 در چین آغاز شد. مخترع این حروف فردی به نام پی*شنگ بود و حروف هم از گل*رس ساخته می*شد. حروف دستی و حروف قلعی که پس از آنها به کارآمد، هیچ یک رواجی نیافت، بر عکس حروف چوبی متداول شد. تا این*که در سال 1440، گوتنبرگ ظاهرا بدون اطلاع از کار چینی*ها، حروف قابل انتقال را اختراع کرد و برای هر یک از حروف الفبا یک حرف جداگانه به کار برد. حروف متحرک را چینی*ها اختراع کردند، ولی گوتنبرگ که حرفه اش زرگری بود، آلیاژ مناسب برای ریخته گری حروف را از سرب و آنتی موآن به دست آورد و سپس نسبت هر یک از این دو فلز را به گونه ای انتخاب کرد که حروف بیش از حد سخت و نرم نباشند. وی برای مرکب چاپ هم فرمول مناسبی یافت و خلاصه با رفع موانع و حل مشکلات عمل چاپ را میسر و اجرایی کرد. تقریبا 20 سال پس از نخستین تلاش ها ی گوتنبرگ در امر چاپ ،این صنعت با استفاده از سطوح برجسته در ونیز، فلورانس، پاریس و لیون در حدی مختصر و محدود رواج یافت. اما دستگاه چاپ گوتنبرگ، به علت هزینه ها ی بسیار زیاد فقط برای ثروتمندان قابل دسترسی بود و به همین دلیل تا مدت ها ی طولانی استقبال چندانی از آن نشد. 300 سال پس از اختراع دستگاه چاپ گوتنبرگ، نمایشنامه نویسی آلمانی به نام آلوئیس زنه فلدر، چاپ سنگی یا لیتو گرافی را درسال 1796 میلادی اختراع کرد. هر سنگی که متن یا تصویر با این روش روی آن نقش می بست ، برای چاپ حدود 750 نسخه عملکرد مطلوب داشت و پس از آن نقش روی سنگ قابل چاپ نبود. اگر چه درباره شروع چاپ سنگی در ایران روایات متعددی وجود دارد، به نظر می رسد چاپ سنگی را برای نخستین بار میرزا صالح شیرازی در تبریز راه اندازی کرد. میرزا صالح که از سوی دولت ایران برای فراگیری هنرهای جدید به اروپا رفته بود، در بازگشت یک دستگاه چاپ سنگی با خود به تبریز آورد که آن را در سال 1250 قمری راه انداخت. چاپخانه سنگی طی مدت کوتاهی در تهران و بعد اصفهان و سپس سایر شهرهای ایران تاسیس شد و بیش از 50 سال تنها روش چاپ در ایران بود و تا اواخر دوره قاجار ، هر چه در ایران چاپ می شد، به روش چاپ سنگی بود. البته هشت سال قبل از ورود چاپ سنگی به ایران چاپ سربی نیز راه اندازی شده بود، ولی به علت هزینه و زحمت زیاد آن ، پس از ورود چاپ سنگی ، کنار گذاشته شد و بعدها در اواخر دوره قاجار دوباره حروف سربی و استفاده از آن رایج گردید. طریقه چاپ سربی روش نسبتا ساده ای بود : کاغذ روی صفحه ای متشکل از حروف برجسته سربی و آغشته به مرکب فشرده می شد و بر اثر فشار، حروف بر صفحه کاغذ نقش می بست. حروفچینی روزنامه نیز نخست به صورت دستی انجام می گرفت، ولی بعدها این کار با دستگاه ها یی که معمول ترین آنها «لاینو تایپ» بود، صورت پذیرفت. دستگاه حروفچینی خودکاری لاینوتایپ در سال 1886 میلادی ساخته شد. و بدین ترتیب سرعت چاپ به تدریج فزونی یافت. پیشرفت فناوری کم کم باعث شد دستگاه حروفچینی سربی از دور خارج شود و جای خود را به دستگاه الکترونیکی بدهد.منبع:چاپخانه
  9. همانطور که در بسیاری از مقالات چاپخانه نقش هنر توضیح داده شد، خلاقیت در چاپ کاتالوگ اهمیت و تاثیر بسیاری دارد. چندی پیش نمونه هایی از کارت ویزیت هایی که با خلاقیت تمام چاپ شده بودند را در مقالات قبلی به نمایش گذاشتیم. در این مقاله قصد داریم علاوه بر توضیحاتی که در مقالات قبلی در مورد خلاقیت نوشته شده بود، نمونه های از کاتالوگ هایی که به صورت خلاقانه چاپ شده است را به شما نمایش دهیم. این موضوع را فراموش نکنید که خلاقیت کار سختی نیست و ذهن خود را به سمتی نبرید که فقط آدم های خاص می توانند خلاقیت داشته باشند! برای چاپ کاتالوگ خلاقانه تنها کافیست از چهارچوپ ها خارج شوید. اما سعی کنید طوری عمل کنید که کاتالوگ مفهوم اصلی خود را از دست ندهد. نمونه هایی از کاتالوگ های خاص و خلاقانه توسط چاپخانه نقش هنر جمع آوری شده است که می توانید در زیر به مشاهده ی آنها بپردازید. نمونه ای از کاتالوگ که شاید از نظر ایده آسان به نظر برسد اما چاپ کاتالوگ در ابعادی به غیر از مربع و مستطیل مانند کاتالوگ زیر که به صورت شش ضلعی چاپ شده است، می تواند به راحتی کاتالوگ شما را نسبت به کاتالوگ های دیگر، متمایز سازد. در این کاتالوگ اشکال خاص مانند ابر و درخت به صورت سه بعدی وجود دارد. این ویژگی شاید کمی هزینه بر باشد چرا که نیاز به مصرف کاغذ بیشتر، چسب و نیروز انسانی جهت چسباندن آنها دارد اما مطمئن باشید این شیوه می تواند مخاطبان شما را مجذوب خود کند. یک کاتالوگ زیبا و حرفه ای که به صورت 3 بعدی نشاندهنده ی یک پیانو و سالن است. در این نوع کاتالوگ ها اگر چه محتوای زیادی وجود ندارد ولی باعث جذب مشتریان می شود. کاتالوگ زیر در نگاه اول کاربران را با رنگ خود مجذوب می کند. همانطور هم که در قبل اشاره شد استفاده از رنگ های خاص در کاتالوگ علاوه بر زیبایی بیشتر باعث جذب بیشتر کاربران نیز می گردد. اما این موضوع تنها در صورتی محقق می گردد که رنگ مورد نظر به خوبی بر روی کاغذ چاپ شود. نکته ی بعدی در مورد این کاتالوگ وجود سوراخ های دایره شکل در صفحات مختلف آن هست که هر کدام از آنها نمایان گر یک ویژگی می باشد.منبع:چاپخانه

درباره نودهشتیا

نودهشتیا اولین کتابخانه مجازی دانلود رمان میباشد که با هدف ترویج فرهنگ کتابخوانی و حمایت از نویسندگان فارسی زبان آغاز به کار کرده است و بیش از یک دهه است در راستای این اهداف در حال فعالیت و خدمت رسانی به هموطنان عزیز است.

امکانات اضافی

×